3.5.09

55 aastat ümber Viljandi järve jooks



Esimesena kurdina osales sel jooksul Laurenti Altoja, kes käis 1954. aastal Viljandi järvejooksul. Tänavu möödub 55 aastat kurtide traditsioonilise spordiürituse tekkest, millel on osalenud läbi aegade 51 kurti jooksjat.

Teen kokkuvõte videoreportaažist, milles viiplevad kurdid.
Viljandi järvejooksu fänn Eero: Nüüd on 80.korda ümber Viljandi järve jooks. Ammu on käinud aktiivselt sealsel võistlustel jooksmas 3–4 kurti: minu isa Eino, Laurenti, Viktor Tartust ja mina. 2002. aastal suurenes kurtide arv tänu noorematele jooksjatele. Praegu osaleb 19 kurti, see arv on rekordiline. Vana rekord oli 2007. aastal 16 kurti. Sel aastal finišeeris ligi 2700 jooksjat, mis on ka rekordarv, eelmisel aastal 2200. Sellepärast, et tähistada juubelit.
Kurtide seas on parim jooksja Siim Kambek Viljandist ja teisel kohal Saimi Pevkur Pärnust.
Kurt väikepoiss Andre vaatab pealt, kuidas ema Saimi jookseb.
Erik: Tallinnast tulin võistlema Viljandi Suurjooksule. Jooksudistants ümber järve on 12 kilomeetrit. Raskesti joostes tekib hirmus janu, tahaks juua saada. Lootsin saada isiklikku rekordit, kuid jäi puudu 4 sekundit. Ma püüan järgmisel aastal vähendada 30 sekundit oma ajast ja proovin kiirendada tempot. Eks vaatame!
Krister: käisin esimest korda 80.Viljandi Suurjooksul. Startiminekul pidin jalgsi minema, sest ees oli palju jooksjaid. Pärast hakkasin jooksma. Rajaskeemil oli 3 erinevat suunda, millest valisin keskmise raja. Keset jooksu lisasin tempot, läksin teistest jooksjatest mööda ja jõudsin finišisse väsinuna. Peale jooksmist olid jalgadel suured villid ja valutasid hirmsasti. Aeg oli 1 tund ja 7 minutit. Ma tundsin ennast hästi ja mulle meeldis näha palju jooksjaid.
Saimi: jooksin esimest korda 1999.aastal, kuid mulle ei meeldinud raske tõus. Vend Eero kutsus mind Viljandisse jooksma.Siiamaani on minu aeg kurtide seas parim 48.13. Ma naasesin uuesti 2007.aastal peale lapse sündi ja aeg oli rahuldav. Siis parandasin 2008.aastal ma oma jooksuaega veelgi. Tänane aeg oli 49.51, see näitab minu head vormi ja ka ilusat jooksuilma.
Eino: Ammu treenisin ma oma kodukülas jooksmist, siis kutsus Viljandi suurjooksu korraldaja Elmar Aldma mind võistlusele. Mina tulin esimesele võistlusele 1959. aastal. Mulle meenub, et oli vähe jooksjaid ja jooksin nelja kurdiga. See spordiüritus andis mulle pisiku, et joosta igal aastal Viljandis. Ma olen käinud sellel võistlusel juba 47 korda. Tänavu oleks 50.kord, aga 1 kord jäi vahele jooksukrossi ja 2 korda haigestumise tõttu. Mina jooksen edasi kuni tervis lubab. Kurtide seas olen mina ümberjooksul startinud 47 korda, teisel kohal Laurenti(surnud) 40 korda ja kolmandal minu poeg Eero 27 korda.
Pimekurt Liivar: käisin eelmisel aastal esimest korda. Ma meenutan, et kõige raskem jooksuosa oli mäest alla ja kukkusin mitu korda nägemispuude tõttu. Jõud sai otsa ja oli väsitav. Aeg oli 1 tund ja 23 minutit. Sel aastal tean ma kogemuse põhjal, et tuleb joosta ettevaatlikult mäest alla. Ma rõõmustasin väga oma tulemuse üle ja saavutasin aja 1 tund ja 19 minutit. Ma tulen jälle järgmisel aastal siia jooksma.
Jooksufanaatik Eero: kiidan kurtide publikut, kes on tulnud Tallinnast, Tartust, Pärnust, Võrust. Minu arvates on ümber Viljandi järve jooksu rõõm nakkav kurtidele jooksjatele ja ka nende järeltulijatele aastast aastasse, eks ju! ;-)

Kokkuvõtteks pean ka kiitma kurte jooksjaid, kes austavad traditsioonilist üritust. Võrreldes teiste suurjooksuvõistlustega olen märganud, et kurtide hulgas on populaarne Viljandi järvejooks. Uskumatu on näha pimekurti jooksmas, et ilma tugiisikuta jookseb ta raskel rajal. Võiks pakkuda Liivarile tugiisikuteenust ja võimaldada head tulemust. Kepikõndijate hulgas osales ka kurt Viktor Tartust. Vaegkuulja Janek sõitis rolleriga Tartust Viljandisse jooksuvõistlusele.
Eino Pevkur on startinud ümber järve jooksu 47 korda, kuuljate seas on ta kolmas jooksja. Tulge järgmisel aastal Viljandisse jooksma, kepikõndima, toetama oma kurte või imetlema kaunist järve...

Kurtide jooksjate tulemused

1 kommentaar:

Anonüümne ütles ...

Uskumatu! Jätka samas vaimus ..., braavo!